OKT/Vilniaus miesto teatro renginys

Apvalytieji

RežisieriusOskaras Koršunovas
VaidinaGreta Petrovskytė, Kęstutis Cicėnas, Darius Meškauskas, Gediminas Rimeika, Martynas Ališauskas, Laurynas Jurgelis, Karolis Vilkas, Paulina Taujanskaitė, Gailė Butvilaitė, Oskar Vygonovski, Lukas Malinauskas, Ugnė Šiaučiūnaitė, Kamilė Petruškevičiūtė, Taura Kvietinskaitė, Augustė Pociūtė, Jonas Braškys, Inga Šepetkaitė
Pjesės autoriusSarah Kane
Kostiumų dailininkasLauryna Liepaitė
ScenografasOskaras Koršunovas
KompozitoriusAntanas Jasenka
Premjera 2016 m. sausio 25 d.
Trukmė 1 val. 30 min.
Prodiuseris                           OKT/Vilniaus miesto teatras
Koprodiuseris                      Lietuvos muzikos ir teatro akademija
Judesio konsultantė           Vesta Grabštaitė
Spalio 22 d.19:00Didžioji salė

APRAŠYMAS

Būti įsimylėjus – tai lyg būti Aušvice, – tokia Rolando Barthes‘o mintis paskatino skandalingiausią britų dramaturgę Sarah Kane parašyti bene atviriausią savo dramą Apvalytieji. Po pirmosios premjeros ją užsipuolusi kone visa britų žiniasklaida klausė, kodėl ji rašo tokias žiaurias pjeses? Dramaturgė nei kiek nesutriko: Aš nerašau žiaurių pjesių – aš tiesiog stengiuosi būti maksimaliai nuoširdi. Režisierius Oskaras Koršunovas OKT Studijoje kartu su aktoriumi Darium Meškausku bei jauniausia savo aktorių karta pristato spektaklį pagal šį itin anksti bei itin tragiškai gyvenimą sustabdžiusios rašytojos kūrinį.

Nebe pirmą kartą grįžtu prie Saros Kane. Jos tekstai turi tos pačios prigimties trauką, kaip nelaimė ar nusikaltimas. Jie baisūs ir kartu švarūs. Juose tarsi nėra atsitiktinumų žaismės ar buitinumo – čia kiekvienas žodis virsta neišvengiamybe. Taip Saros Kane tekstai priartėja prie antikinės tragedijos branduolio ir pareikalauja iš teatro to, kas jau nebeįmanoma, kaip ir „Apvalytieji“ reikalauja iš meilės, – teigia režisierius O. Koršunovas.

Po pirmojo savo kūrinio premjeros 1995 m. S. Kane per vieną naktį iš nieko tapo kone viskuo. Kritikai tiesiog užliejo absoliučiai visą spaudą. Netgi bulvarinė spauda, iki tol nesukusi galvos dėl teatro, savo pirmuosius puslapius atlaisvino S. Kane pjesės verdiktui.

The Telegraph kritikas Charles Spenceris po pirmojo spektaklio rašė: Čia reikia ne teatro kritiko, o psichiatro. Kalbėdamas apie Apvalytuosius kritikas taip pat buvo kategoriškas: Kane nepajėgia sukurti gilių charakterių ir jais paveikti publikos, todėl mieliau renkasi spyrį publikai žemiau juostos. Daily Mail kritikas Jackas Tinkeris Prakeiktuosius pavadino Pasibjaurėtina nešvankybių orgija. Panašu, jog pastarąjį kritiką S. Kane prisiminė rašydama Apvalytuosius.

Pačią S. Kane itin glumino ši audra žiniasklaidoje. Jos nuomone, žurnalistai be reikalo pirmuosius puslapius paskyrė ne pačiai problemai, o jos refleksijai mene.

Mane šokiruoja tai, jog žmones labiau trikdo smurto parodymas teatre negu pats smurtas. Kalbos apie mano pjesę spaudoje užima daugiau vietos negu kalbos apie realų penkiolikmetės išprievartavimą. Viskas ką jie pasakė yra melas, išskyrus tai, jog aš parašiau pjesę, – po pirmųjų reakcijų teigė S. Kane.

Kas užkliuvo britams? Jau ne kartą minėtas žiaurumas. Kai vieną kartą S. Kane paklausė, kodėl ji rašo tokias žiaurias pjeses, ji nė kiek nesutrikusi atsakė: Ne, aš nerašau žiaurių pjesių – aš tiesiog stengiuosi būti maksimaliai nuoširdi.

1999-ųjų sausį, praėjus keletui mėnesių po Geismo sėkmės bei ką tik pabaigus rašyti Psichozę 4. 48, S. Kane prarijo 150 piliulių antidepresantų bei 50 piliulių migdomųjų. Prabėgus dar dviem dienom, Sara buvo palikta viena palatoje 90-iai minučių. Ji nušliaužė į tualetą bei pasikorė, šiam tikslui panaudodama savo batraiščius.

Žinote, dauguma gerų dramaturgų parašo septynias geras pjeses ir tada jiems kažkas nutinka. Jie pradeda rašyti šlamšta. Aš esu labai netoli savo septintosios, – yra pasakiusi S. Kane. Prieš pasitraukdama ji jau buvo parašiusi penkias pjeses ir vieną kino scenarijų. Trūko vos vienos pjesės iki to neramaus septyneto, kurio taip bijojo S. Kane.