Naujienos

Viešnia iš Didžiosios Britanijos - Genevieve White

2016. 10. 01.

Edukacinės savaitės „Šekspyras gyvas“ Jaunimo teatre metu viešėjo šekspyrologė iš Didžiosios Britanijos Genevieve White. Ta proga kalbiname viešnią apie tai, kaip ji susidomėjo V. Šekspyro kūryba, kuri galiausiai tapo jos mokslinių tyrimų, domėjimosi, pagrindiniu veiklos objektu.

Kaip susidomėjote V. Šekspyro kūryba? Kuo ji Jus traukia, žavi?

Turiu pasakyti, kad iš pat pradžių mano pažintis su V. Šekspyro kūryba toli gražu nebuvo kupina teigiamų emocijų ir susižavėjimo. Pirmą kartą prie V. Šekspyro kūrybos prisiliečiau, būdama 15 metų. Anglų kalbos ir literatūros mokytoja klasėje mums išdalijo „Venecijos pirklio“ ištraukų kopijas, ir mes skaitėme jas, sėdėdami suoluose. Nebuvo jokio veiksmo, jokios dramos. O aš taip ir likau nesupratusi, kam ir apie ką visa tai. Po kelerių metų nuėjau į paskaitą apie V. Šekspyrą universitete, kur tuo metu studijavau anglų literatūrą. Dėstytojo entuziazmas buvo užkrečiamas, įkvepiantis, ir aš grįžau prie V. Šekspyro kūrybos, žvelgdama į ją visiškai kitaip. V. Šekspyras mane žavi daugeliu aspektų. Tačiau įdomiausia yra tai, kaip jo kūryba prisitaiko prie skirtingo laiko ir vietos. Nesvarbu, kas ar kur būtumėt, Šekspyras visada turi Jums, ką pasakyti.

Kodėl svarbu kalbėti apie Šekspyrą šių dienų mokykloje?

Pristatant Šekspyro kūrybą klasėje, atsiveria daugybė galimybių. Šekspyro pjeses mes galime panaudoti, kalbėdami su mokiniais apie žmonių visuomeninę padėtį, moralės problemas. Net vaikai, tarkime, nuo septynerių metų amžiaus, gali išmokti svarbių gyvenimiškų pamokų iš V. Šekspyro kūrybos. Žinoma, drama yra vertingas, nepamainomas būdas skatinti mokymąsi bendrai, grupėje, taip pat ugdyti mokinių pasitikėjimą savimi, kūrybiškumą. Iš tiesų esama daugybės klasės užimtumo metodų, susijusių su Šekspyro kūryba, kuriais galime pasinaudoti, siekdami savo tikslų. Galiausiai – Šekspyro kūryba yra puikus iššūkis ir neįtikėtina motyvacija, mokantis anglų kalbos.

Su kokiomis problemomis dažniausiai susiduria mokytojai, klasėje kalbėdami apie V. Šekspyro kūrybą?

Dauguma mokytojų nepasitiki savo jėgomis, pristatydami klasėje V. Šekspyro kūrybą. Galbūt jie mano, jog privalo būti šios srities ekspertai, kad galėtų tinkamai tai padaryti?.. Arba jie jaudinasi, jog vaikai pristigs motyvacijos, noro, susidūrę su unikalia V. Šekspyro kūrinių kalba, kurią perprasti daugeliui atrodo – tikras iššūkis. Kai kurie mokytojai gali galvoti, kad Šekspyras turi mažai ką bendra su šių dienų moksleivių gyvenimu. Tačiau tai nėra tiesa. Būtent tai ir mėginau įrodyti savo seminaro Vilniuje metu, kalbėdama apie tokias dramas kaip „Otelas“, „Hamletas“ bei „Romeo ir Džiuljeta“. Džiaugiuosi, kad seminare dalyvavę mokytojai, vos perskaitę dramų santraukas, patys iškėlė daugybę pačių įvairiausių temų, kuriomis galima diskutuoti su moksleiviais, nagrinėjant V. Šekspyro kūrybą: tai besąlygiška kova dėl valdžios, manipuliacijos, slėpimasis po kauke, pavydas, šmeižtas, kritiškas požiūris į moterį (beje, ši tema V. Šekspyro kūryboje yra itin ryški ir įdomi), rasizmas, impulsyvūs, neapgalvoti sprendimai ir pan. Esu įsitikinusi, kad, norint sudominti moksleivius V. Šekspyro kūryba, reikalinga tinkama erdvė, atsidavimas, atkaklumas, tam skirtas laikas ir pasitikėjimas savimi. Statiškas, akademinis temos išdėstymas neįdomus. Reikia įtraukti moksleivius, sukurti tinkamą atmosferą ir tuo pačiu santykį su dramaturgo kūryba, parodant, jog per tuos kelis šimtmečius ji vis dar išlieka aktuali.

Edukacinės savaitės metu vykusioje konferencijoje „Šekspyras ir medijos“ skaitėte pranešimą „Šekspyras filmuose“. Jūsų nuomone, filmai padeda Šekspyro kūrybą padaryti prieinamesnę platesnei auditorijai?

Taip, iš tiesų filmai padeda V. Šekspyro kūrybą paskleisti labai plačiai. Nuolat kartoju, kad V. Šekspyras yra dovana, kuri nepaliauja džiuginti (angl. „Skakespare is a gift that keeps on giving“). Dalis žmonių mano, jog Šekspyras ir teatras yra skirti ne visiems, arba ne mums, o kažkam „protingesniam“, „turtingesniam“, „labiau išsilavinusiam“. O kinas iš tiesų padėjo priartinti Šekspyro kūrybą prie žmonių. Oficialiuose šaltiniuose rašoma, jog V. Šekspyro kūryba įkvėpė sukurti net 700 kino filmų, tačiau aš esu įsitikinusi, kad jų esama tikrai daugiau.

Iš tiesų edukacinės Šekspyro savaitės metu mes siekėme paneigti mitą, susijusį su klasikine literatūra, o ypač – su V. Šekspyro kūryba, – kad ji suprantama, prieinama tik aukštesnio išsilavinimo žmonėms. Kodėl, Jūsų nuomone, Šekspyras yra aktualus ir patrauklus visiems, nepaisant amžiaus ar mokslinio laipsnio?

V. Šekspyras rašė visiems. XVI amžiaus teatruose, tokiuose kaip „The Globe“, susirinkdavo visi: turtuoliai ir vargšai, išsilavinę ir visiški beraščiai. Kai kuriais aspektais, palyginti su XVI a., mūsų visuomenėje atsirado daugiau lygybės, tačiau aš manau, kad praktiškai nėra sričių, kuriose mūsų gyvenimas nebūtų pasikeitęs į gera. Teatras dažnai laikomas elito ar viduriniosios klasės privilegija. Tačiau jis iš tiesų skirtas / ar turėtų būti skirtas visiems. Šekspyro istorijos ir charakteriai yra suprantami ir prieinami visiems todėl, kad jie kalba apie bendražmogiškus dalykus.

Kodėl svarbus mokymosi ir teatro santykis? Kuo šis ryšys gali būti naudingas ateityje?

Labai svarbu kalbėti apie teatro jėgą, jo daromą įtaką mūsų pasaulėžiūrai, mūsų gyvenimui. Vaikų įtraukimas į teatrinę veiklą be galo daug ko juos išmoko: pasitikėjimo savimi, meninės raiškos, judesio kultūros. Jie sužino apie retorikos, oratorystės meno svarbą ir reikšmę, įsitraukia, įsijaučia į idėjas ir problemas, kurios yra geros dramos ašis. Vaikų įtraukimas į teatrinę veiklą nuo ankstyvo amžiaus gali duoti tik gerų rezultatų: čia turiu galvoje ne tik teatrą, bet ir žmoniją apskritai.

Dėkojame už pokalbį.