Naujienos

Edukacinė savaitė „ŠEKSPYRAS GYVAS“

2016. 10. 01.

Š. m. rugsėjo 26–30 dienomis Valstybinis jaunimo teatras, bendradarbiaudamas su Britų taryba Lietuvoje, Vilniaus miesto ir rajono mokyklų mokytojus bei moksleivius sukvietė į edukacinę savaitę „Šekspyras gyvas“. Ši inciatyva skirta 400-osioms Kūrėjo mirties metinėms paminėti ir prisideda prie tęstinumo pasaulinės kampanijos „Šekspyras gyvas“ (angl. Shakespeare Lives), kuri skatina naujai pažvelgti į šio žymaus klasiko kūrybą. 
 
Edukacinės Šekspyro savaitės metu skirtingose Jaunimo teatro erdvėse ir už teatro ribų veikė kūrybinės dirbtuvės, praktiniai ir interaktyvūs seminarai, paskaitos, konferencija ir kitos įdomios veiklos, kurias kuravo Lietuvos ir užsienio teatrų bei akademinės bendruomenės atstovai – profesionalūs aktoriai, pedagogai, šekspyrologai. Edukacinę savaitę „Šekspyras gyvas“ vainikavo teatralizuoti sonetų skaitymai bei spektaklis „Ledi Makbet“ (rež. Algirdas Latėnas). 
 
Džiaugiamės, jog edukacinėje savaitėje apsilankė net 800 dalyvių!
 
Vienas iš pavyzdžių, kaip galima V. Šekspyro kūryba sudominti ne tik vyresniųjų klasių, bet ir jaunesnio amžiaus vaikus, buvo „Stalo teatro“ įkūrėjos, režisierės, scenografės ir aktorės Saulės Degutytės vedamos kūrybines dirbtuvės „Daiktų istorija apie Karalių Lyrą“. Renginyje dalyvavę vaikai iš popieriaus gamino, lankstė, karpė „Karaliaus Lyro“ personažus ir siūlė savo idėjas, kaip galėjo pasibaigti karaliaus ir jo dukterų istorija. Šios kūrybinės dirbtuvės simboliškai pradėjo edukacinės savaitės renginių ciklą Jaunimo teatre.
 
  
 
Edukacinės savaitės „Šekspyras gyvas“ metu Vilniuje apsilankė ir savo patirtimi, žiniomis apie V. Šekspyro kūrybą bei jos interpretacijas dalijosi ne vienas garbingas svečias iš užsienio šalių. Latvių dramaturgas Lauris Gundars, remdamasis V. Šekspyro dramos „Hamletas“ struktūra, vyresniųjų klasių moksleiviams vedė kūrybinio rašymo dirbtuves, pavadinimu „Rašyti ar ne rašyti: ką apie Šekspyro „Hamletą“ privalo žinoti pradedantysis dramaturgas?“. Kitas svečio iš Latvijos vestas renginys – tai „Pamoka apie Šekspyrą“. Lauris Gundars lankėsi Vilniaus miesto mokyklose, kur su mokytojais ir moksleiviais kalbėjosi apie tai, kuo įdomi ir aktuali V. Šekspyro kūryba šiandien, kokias temas slepia žymiosios tragedijos „Romeo ir Džuljeta“, „Hamletas“, galiausiai – kaip atrodė teatras XVI amžiuje.
 
      
  
Iš Didžiosios Britanijos į edukacinę savaitę „Šekspyras gyvas“ atvyko ir žymi pedagogė, šekspyrologė, edukacinių projektų iniciatorė ir vadovė Genevieve White. Viešnia jau du dešimtmečius dėsto anglų literatūrą, yra dirbusi Rumunijoje, Vengrijoje ir Kinijoje. G. White mokytojams vedė praktinį seminarą, kurio metu nagrinėti iššūkiai, su kuriais susiduriama pristatant ir analizuojant V. Šekspyro kūrybą klasėje. Užsiėmimo metu mokytojai ne tik dalijosi patirtimi, bet ir sužinojo apie metodus, kurie ateityje padės šio žymaus autoriaus kūrybos analizę klasėje paversti patraukliu, įdomiu ir smagiu procesu. Lektorė taip pat vedė interaktyvų seminarą „Škotų pjesė“, remdamasi V. Šekspyro drama „Makbetas“. Seminaro dalyviai supažindinti su legendomis ir prietarais, kurie jau daugelį metų lydi paslaptingąją pjesę. Ypatingas dėmesys skirtas Ledi Makbet personažo analizei.
 
     
 
Į Jaunimo teatrą taip pat atvyko ir Gdansko „Šekspyro“ teatro edukacinių programų vadovė Marta Nowicka, kuri vedė kūrybines dirbtuves „Teisė pasakyti „ne“ – Romeo ir Džiuljetos atvejis“. Kūrybinių dirbtuvių tikslas buvo aptarti Džiuljetos situaciją, įsijausti į ją, žvelgiant iš šių dienų jauno žmogaus perspektyvos. Svarbu suprasti, ar Džiuljeta turi galimybę rinktis – tai seminaro dalyviai mėgino išsiaiškinti, stebėdami skirtingose šalyse, nevienodu metu įvairių režisierių sukurtų filmų, remiantis Romeo ir Džiuljetos istorija, fragmentus bei patys mėgindami kurti savą šios žymios dramos interpretaciją, perkeldami Džiuljetą į šiuos laikus.
 
     
 
Konferencijoje „Šekspyras ir medijos“ nagrinėta Šekspyro kūrybos įtaka gana netikėtoms sritims: meniniams filmams, animaciniams filmukams, kompiuteriniams žaidimams, memams bei fantastiniams filmams, tokiems kaip „Žvaigždžių karai“. Konferencijoje dalyvavo keturi jauni teatro mokslininkai iš Lenkijos: Michalas Pruszakas skaitė pranešimą „Animacinė Šekspyro pjesių adaptacija filmuose vaikams“. Jis atskleidė, jog net tokie žinomi animaciniai filmai kaip „Liūtas Karalius“ ar „Aladinas“ neapsiėjo be Šekspyro įtakos. Anna Wolosz-Sosnowska skaitė smagų pranešimą „Šekspyras komiksuose. Hamletas, kaip bandymas išversti poeziją į vizualiąją kalbą“. Pranešėja papasakojo, jog komiksų kūrėjus Šekspyras įkvepia jau nuo XX a. 6-ojo dešimtmečio, o unikalus komiksų stilius leidžia pažvelgti į šio dramaturgo kūrybą visiškai nauju kampu. Bartoszas Pietrzykas kalbėjo apie „Šekspyrą memuose“ ir teigė, jog memai gali pasitarnauti kaip vertingas informacijos šaltinis, stengiantis perprasti V. Šekspyro dramas bei jo sukurtus charakterius. Na o Marta Nowicka intrigavo pranešimu „Šekspyro Žvaigždžių karai – kolekcininkų smalsumas ar sąmoningas žaidimas konvencijomis?“. Konferencijoje pranešimą „Šekspyras filmuose“ taip pat skaitė ir viešnia iš Didžiosios Britanijos G. White.
 
     
 
Ilgametė Jaunimo teatro aktorė Aušra Pukelytė vedė sceninės kalbos seminarą „Šekspyras – monologų meistras“. Užsiėmimo metu aktorė moksleiviams atskleidė Šekspyro monologo skaitymo ypatumus, supažindino su balso lavinimo technikomis, retorikos meno, raiškaus skaitymo pagrindais.
 
Edukacinę savaitę užbaigė du plačiajai visuomenei skirti renginiai. Ilgametė Jaunimo teatro aktorė Janinos Matekonytė-Antanėlienė ir Vilniaus miesto vaikai surengė didžiulio susidomėjimo ir atgarsio sulaukusį teatralizuotą „Sonetų vakarą“, kurio metu sonetai skaityti net keliomis kalbomis, kuriomis šiuo metu bendraujama Vilniaus mieste ir rajone: lietuvių, anglų, rusų, lenkų. Renginių ciklą iškilmingai vainikavo rež. Algirdo Latėno spektaklis „Ledi Makbet“ Didžiojoje Jaunimo teatro scenoje.