Naujienos

DRAMOKRATIJA

2015. 04. 28.

Gegužės 5 – 9 dienomis Vilniuje vyks „Dramokratijos“ festivalis, kurio metu žiūrovams bus pristatytos septynios šiuolaikinės užsienio dramaturgų pjesės. Pirmą kartą į lietuvių kalbą išverstų pjesių skaitymų įgyvendinimui susivienijo Lietuvos muzikos ir teatro akademijos skirtingų studijų programų studentai. Festivalio iniciatorė – poetė, prozininkė, dramaturgė, Akademijos dėstytoja – Gabrielė Labanauskaitė, apibūdindama festivalio idėją, pabrėžia, jog: „Dramokratija“ – tai pjesės teksto skaitymo, analizavimo ir pristatymo dirbtuvės, kurioms svarbus ne tik rezultatas, bet ir procesas. Vaidybos studentai kartu su režisūros studentais pagal kino dramaturgų pasirinktus ir išverstus tekstus buriasi į mažesnes kūrybines grupeles, skaito ir analizuoja pjeses, viešai jas pristatydami gegužės 5-9 dienomis. Po kiekvienų skaitymų laukia diskusija su žiūrovais“.

Demokratiniais principais organizuojamo festivalio dirbtuvių dalyviams pjesės tekstas tampa impulsu teatrinei kūrybai. „Teatras prasideda nuo rūbinės, o spektaklis – nuo pjesės. Tokiu šmaikščiu ir iš dalies teisingu posakiu norime atkreipti dėmesį į teatrui rašyto teksto svarbą, akcentuodami ne jo viršenybę kitų sudedamųjų elementų atžvilgiu, bet tai, kad geram spektakliui reikia gero teksto. Mes dažnai esame linkę skųstis šiuolaikinės dramaturgijos vertimų, almanachų trūkumu ir iš tiesų, norint sekti koja kojon su pasaulinėmis dramaturgijos tendencijomis reiktų didelio finansinio, lingvistinio ir kitokio indėlio. Tačiau tam tikrus žingsnius mes galime nueiti patys – entuziastingai tikėdami ir laikui bėgant vis tobulėdami ir šlifuodami šiuolaikinės dramaturgijos skaitymų festivalį „Dramokratija“ – festivalio idėja dalinasi G.Labanauskaitė.

„Dramokratijos“ atidarymas įvyks gegužės 5 d. Valstybiniame jaunimo teatre  Timo Croucho pjese "Anglija", vertė Živilė Zablackaitė. Festivalio metu žiūrovai taip pat turės galimybę susipažinti su Simono Stephenso, Michaelio Feingoldo, Zsolt Poszkai, Caryl Churchill, Liudmilos Petruševskajos bei Davido Ives‘o pjesėmis.

DRAMOKRATIJA
festivalio programa

Gegužės 5 d., antradienis 
18.30 – 19. 30 val.
„ANGLIJA“ Tim Crouch, vertė Živilė Zablackaitė
Lietuvos Valstybinis Jaunimo teatras / Arklių g. 5

Gegužės 6 d., trečiadienis 
17.00 – 18. 00 val.
„SIENA JŪROJE“ Simon Stephens, vertė Simonas Račkauskas
18.30 – 19.30 val.
„SKRIBO PARADOKSAS ARBA MECHANINIS TRIUŠIS“ Michael Feingold, vertė Irena Kunevičiūtė 
Lietuvos muzikos ir teatro akademija, skaitymai iš balkono / Gedimino pr. 42

Gegužės 7 d., ketvirtadienis 
18.30 – 19. 30 val.
„PABAISA IR MERGELĖ“ Zsolt Poszkai, vertė Dovilė Katiliūtė
Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejus, amfiteatras / Vilniaus g. 41

Gegužės 8 d., penktadienis 
18.00 – 19. 00 val.
„PER GIRTAS, KAD PASAKYTUM MYLIU TAVE“ Caryl Churchill, vertė Indrė Bručkutė 
Lietuvos muzikos ir teatro akademija ,skaitymai iš balkono / Gedimino pr. 42

Gegužės 9 d., šeštadienis 
16.00 – 17. 30 val.
„NESĄMONIŲ LAGAMINAS ARBA GREITAI NEBŪNA GERAI“ Liudmila Stefanovna Petruševskaja, vertė Sigita Bukantaitė
18.00 – 19.00 val. 
„ŽODŽIAI, ŽODŽIAI, ŽODŽIAI“ David Ives, vertė Emilija Briedytė
Lietuvos Valstybinis Jaunimo teatras / Arklių g. 5

Daugiau informacijos: https://www.facebook.com/Dramokratija

Tim Crouch „Anglija“

Tim Crouch (g.1964) – aktorius, režisierius, dramaturgas. Baigęs studijas kartu su žmona įkūrė teatrą "Public parts". Britų laikraščio "Independent" teatro kritikė Holly Williams jį apibūdina taip: "Crouch'as įtvirtino savo, kaip britų teatro inovatoriaus vardą, savo pjesėmis sutrikdęs ir metęs iššūkį pasyviam spektaklio patyrimui". Jo garsiausios pjesės: "Mano ranka", "Ąžuolas", "Anglija", "Autorius".

"Anglija" yra dviejų veiksmų pjesė, kurioje vaidina du aktoriai. Ši pjesė yra apie kitokią šalį nei nostalgiška arbatėlė. Ši pjesė apie migracijų ir tranplantancijų šalį. Tai istorija apie dalykus, perkeltus iš vienos vietos į kitą: širdį kito žmogaus kūne, savą kultūrą kitos šalies kultūros kontekste, teatrą galerijoje, personažą aktoriuje, pjesę žiūrovuose. Tai istorija apie ligą ir siekimą pasveikti bet kokia kaina. Pjesė turėtų būti atliekama galerijoje. Aktoriai pasirodo kaip galerijos gidai.

Simon Stephens ,,Siena Jūroje"

Simon Stephens’as (g. 1972) yra populiarus Didžiosios Britanijos pjesių autorius. Prieš išgarsėdamas, jis dėstė Royal Court Theatre jaunųjų rašytojų programoje. Stepehns’o pjesės yra populiarios jaunimo tarpe, o jis pats yra priskiriamas ‘in-yer-face theatre’ judėjimui. Vienu metu priklausė Škotų art punk grupei „Country Teasers“.

Vienintelis pjesės „Siena jūroje“  veikėjas Aleksas išgyvena psichologinę krizę. Kalbėdamas su auditorija jis prisimena malonias ir ne tokias malonias akimirkas su savo žmona, jų dukra ir žmonos tėvu, o taip pat samprotauja tikėjimo ir gyvenimo prasmės temomis. Nors dauguma pasakojimų neatrodo labai reikšmingi, juos visada lydi nesuprantamo nerimo aura ir mes jaučiame, kad Aleksas nepasako mums visos tiesos. 

Michael Feingold „Skribo paradoksas arba Mechaninis triušis“

Michaelas Feingoldas (g. 1945) – žinomas amerikiečių dramaturgas, kritikas ir vertėjas. Michaelas už savo nuopelnus kritikos srityje yra gavęs Džordžo Žano Nathano apdovanojimą ir du kartus Pulitzerio prizą. Viename jo pjesės "Laiminga pabaiga" pastatyme pagrindinį vaidmenį atliko aktorė Meryl Streep.

„Skribo paradoksas arba Mechaninis triušis“ - 5 veikėjų 12 minučių pjesė. Pjesės veiksmas vyksta Paryžiaus teatre „Lunatikas“, kuriame scenaristas Orfinas pristato savo naują pjesę. Teatro lobyje prie Orfino vis prieinantys teatro mėgėjai ryžtingai pradeda reikšti savo nuomonę apie jo pjeses bei lyginti jį su garsiojo rašytojo Skribo kūrybą. Taip užsimezga diskusija apimanti ne tik teatro tendencijas, bet ir teatro artistų gyvenimą. Įnirtingai diskutuodami, veikėjai iškelia klausimą, ar kūrėjas gali būti iš karto pripažintas. Orfinui atsakymas į šį klausimą tampa tiek išganingas, tiek pražūtingas.

Zsolt Poszkai „Pabaisa ir mergelė“

“The Virgin and the Beast” – tai vengrų dramaturgo ir rašytojo Zsalt Pozsgan tragikomedija.

Sinopsis: Istorijoje pasakojama apie Budapešto gete gyvenantį vyrą. Vyro veidas yra smarkiai apdegęs. Jis vadinamas Princu, nes kitados buvo pagarsėjęs savo žiaurumu. Jo globėjas ir draugas Dėdė Semas, nusprendžia į jo butą įkraustyti jauną, nekaltą ir gražią merginą iš Transilvanijos. Savaime suprantama, jie pamilsta vienas kitą ir nusprendžia pabėgti. Pjesė yra pagrįsta tikra istorija.

Kolkas tik tiek galiu pasakyti, nes neseniai ją atradau. Kiek radau ir supratau vengriškai, pirmą kartą ji pastatyta buvo 2001 m.

Caryl Churchill Pakankamai girtas, kad pasakytum „myliu tave“?“

Caryl Churchill (g. 1938-) britų dramaturgė, žinoma dėl jos postmodernistinių rašymo technikų, feministinių temų, temų apie nesuvaldomą valdžią ir galią. Jos ankstesnieji darbai buvo lyginami su Brechtu ir epiniu teatru, tačiau vėliau jai daug įtakos padarė "Žiaurumo teatras". Kai ji atsitraukė nuo konkrečios stilistikos, jos darbai tapo vis fragmentiškesni ir siurrealistiškesni, šiuo metu ji vadinama postmodernistų atstove bei viena įtakingiausių pasaulinio teatro dramaturgių. 
Caryl tėvas buvo politinis karikatūristas, jis padarė didelę įtaką Caryl kritiškam požiūriui. 
Royal Court Teatras septyniasdešimto gimtadienio proga rodė visą jos retrospektyvą, kurią režisavo garsūs dramaturgai, kaip Mark Ravenhill ir t.t. Mark Ravenhill apie ją sakė, jog Caryl pakeitė visą teatro kalbą. Daugelis dramaturgų net nesupranta, kad ji padarė jiems įtaką.
Caryl yra apdovanota daugeliu prestižinių teatro apdovanojimų, kaip "Obie" (Niujorkas) tris kart už savo pjeses, Susan Smith Blackburn prizą tris kartus už savo pjeses, BBC apdovanojimą, taip pat ji pagerbta ir Amerikos teatro garbės alėjoje.

Pjesė Pakankamai girtas, kad pasakytum „myliu tave“?“ prasideda iš dviejų vyrų pokalbio apie meilę, apie vieno iš jų šeimą. SAM (valstybė/Amerika) prašo GUY, kad jis pasiliktų. Pokalbis apie meilę, santuoką, muziką išsirutulioja į pokalbį apie politiką. Vyras iš pradžių tik reaguoja į Amerikos pasakojimą apie karą, apie jos įtaką ir galią Čilėje, Irane, Irake. Galiausiai vyras susižavi visa ta galia ir pats padeda Amerikai. Pjesės metu jie sprendžia, ką bombarduoti, ką nužudyti, Amerika pasakoja visus įmanomas kankinimų būdus. Ir visa tai turi erotišką atspalvį, nes paviršutinė siužeto linija yra dviejų vyrų meilė.

Liudmila Petruševskaja Nesąmonių lagaminas arba greitai nebūna gerai

Liudmila Stefanovna Petruševskaja (g.1938) - rusų rašytoja, novelistė, dramaturgė. Laikoma viena žymiausių šiuolaikinių Rusijos rašytojų, kurios rašymas jungia postmodernistines tendencijas su psichologinėmis įžvalgomis. 19-os istorijų rinkinys "Kartą gyveno moteris, kuri bandė nužudyti savo kaimynų vaiką" 2009 m. tapo "New York Times Book Review" bestseleriu, o 2010 m. laimėjo World Fantasy Award kaip geriausias rinkinys. Nuo 2008 m. L.S.Petruševskaja reguliariai pasirodo kaip dainininkė (nuo naktinių klubų iki Maskvos Muzikos Namų).

Nesąmonių lagaminas arba greitai nebūna gerai – keturių paveikslų pjesė–pasaka. Pjesės siužetas – tai sumaištis tarp pseudorealių jos veikėjų. Viskas prasideda, kai fotografas, rašantis laišką, nors nelabai mokantis rašyti, išsiunčia burtininkę pas siuvėją, bet kokį dalyką pasiūnantį per pusantros minutės. Pagrindiniu objektu tampa užburtas nesąmonių lagaminas, kurio savininkas turi visur jį nešiotis su savimi, kol kas nors panorės jį atimti. Pjesė pasižymi komiškumu, absurdu, fikcija, žodžių žaismu, pasakos naratyve glūdinčiu socialiniu realizmu. Pjesės veikėjai- paradoksalūs, šmaikštūs ir ironiški.

 David Ives „Žodžiai, žodžiai, žodžiai“

Vertė – Emilija Briedytė

„Žodžiai, žodžiai, žodžiai“ – vieno veiksmo pjesė, kurios veikėjai – trys protingos narve uždarytos beždžionės: Kafka, Miltonas ir Swiftas. Jos spausdina rašomosiomis mašinėlėmis, taip dalyvaudamos daktaro Rosenbaumo eksperimente. Mokslininkas iškėlė hipotezę,  jog šimpanzės, neribotą laiką spaudinėdamos atsitiktinius mašinėlės mygtukus beveik užtikrintai sukurs „Hamletą“. Swiftas bando maištauti prieš šį eksperimentą, tuo tarpu Miltonas pataria paklusti sistemai. Kafka pripažįsta, kad eksperimentas kvailas, tačiau sutinka jame dalyvauti.